söndag, mars 31, 2013

"Oh, yes you have. A little Easter treat just for me."

Så var påskfirningen i Obbola över. När vi anlände var huset redan i högform. Matchen Linköping-Skellefteå var i full gång och de satt och hejade på med ölen i högsta hugg. Stämningen på topp med andra ord. De snackades hockey, fiske och dracks öl. Jag kunde inte låta bli att ledsen. Konstigt, tänker ni, att jag blir nedstämd av denna trevliga stämning, men jag tänker på hur fantastiskt bra Gunnar hade trivts där, just då. Han hade passat in perfekt i hela situationen och det hade känts som att han alltid varit där. Jag är så ledsen över att han inte fick vara med om den här sidan av min familj och släkt och jag är ledsen över att de inte fick lära känna den sidan av honom, på något sätt. Jag fick svälja gråten ett stund. Och nu behöver inte ni som var där säga: "men varför sa du inte att det kändes jobbigt, det förstår vi och det är inget konstigt med det?". Därför att jag inte alltid kan dra ned stämningen med att säga det och därför att jag måste lära mig hantera dessa situationer själv. Det är inte första gången det händer och det kommer aldrig vara sista.

Hur som helst hade vi fantastiskt trevligt. Vi åt ju påskmiddag, som jag skrev om redan igår. Senare på kvällen kom så kvällens spel fram. Galenpanna. Det här är ju ett spel där några har suttit och brainstormat fram spel där man ser absolut dummast ut när man spelar. Det är ett vinnande koncept för hur dåligt spelet än är så kommer man skratta och ha roligt när man sitter med färgglada pannband och två kort i pannan. Speciellt när inte banden räcker till utan några måste ha uppvikta mössor med korten instuckna i. Detta spel var på inget sätt dåligt, det var jätteroligt men ibland svårt som attan. Och det hjälper ju inte hjärncellerna att man dricker jägerbull, vin och drinkar heller. Men det hjälper skratten, det vill jag lova! Kvällen avslutades ändå i rätt hygglig tid så vi skulle orka upp i dag.

Och upp orkade vi oss, vissa senare än andra, men jag var faktiskt uppe strax efter tio. Efter alla ätit frulle klädde vi på oss täckbyxor, underställ och fan och hans moster, packade kaffe och bullar och begav oss ut på vandring ned till isen. Där satte vi oss solade och fikade en stund och njöt av solen och sedan vandrade vi hemåt. Inget märkvärdigt alls men skönt att komma ut en stund och röra på sig. Annars är det ju lätt att påskgodisskålen växer fast i ena handen och öl- eller vinglaset växer fast i andra.

När vi kom hem till vinter-playa del Obbola igen så gick vi till baksidan och Frida skottade till den befintliga snöbänken och en eld startades i den snygga Weber-grillstaden. Sedan grillades det lunchkorvar av olika slag. Så nu luktar jackan påskmys på riktigt. Efter det var vi rätt däckade och några vilade en stund, några duschade och några bara hängde.

Efter att vi vilat en stund var det ju dags för att börja fixa middagen. För nu var det ju flera timmar sedan vi åt! Frida, Martin och jag åkte och kompletteringshandlade till the pulled pork som hade myst i ugnen under de senaste sex timmarna. Åsa hade gjort både pulled pork och pulled elk som båda vart jättegoda. Vi gjorde de tortilla-style med grönsaker och yoghurtdressing med honung, fetaost och vitlök (efter recept från Jennie, men den blev inte alls lika god som hennes), tzatziki och guacamole. Sedan tryckte vi in tortilla-chips, mini-tubs och tortillas tills vi alla storknade och däckade i soffan - igen!

Jag kände mig rätt trött så jag avslutade kvällen rätt tidigt och tog bussen hem strax efter åtta. Jag var inte hemma förrän en dryg timme senare men det gjorde ju inget. Man hinner filosofera så mycket under bussresan.

Väl hemma städade jag undan då jag gått bärsärkagång just innan jag skulle åka, letandes efter några kläder som jag tänkte ge bort. Jag hittade dem inte så klart. Nu är det bara Ikea-handlingen som är kvar att plocka upp. Jag hann dock skruva ihop databordet redan igår. Så efter städning och en välbehövd dusch sitter jag nu vid detsamma. Riktigt smidigt bord faktiskt och naturligtvis inte dyrt heller.

Nä, om man ska slå på tv:n och tom-glo en stund innan jag somnar. Imorgon ska jag nog bara ta det lite lugnt, plocka upp det sista och kanske blogga lite om vad jag köpte allt mest.

1 kommentar:

Unknown sa...

Vi har samma önskan. <3 Tack för några trevliga dagar.

Nika on Twitter