torsdag, april 25, 2013

"I'm a vegetarian. Except for fish. And the occasional steak, I love steak!"

Trevlig middag med snygg-Simon ikväll! Han fyllde år i fredags då jag var i Burträsk så jag kunde inte vara med och fira honom så då tänkte jag att jag skulle bjuda honom på middag istället som kompensation.

Jag började med att göra förrätten som blev en champinjonsoppa som jag mixade slät, men den var väldigt krämig och god. Så garnerade jag med smörstekta champinjoner på toppen. Mycket smarrigt. Till det drack vi ett gott glas Fleur du Cap. Jag kom på att jag inte köpt något bröd till soppan. Men det löste sig senare...

Sedan började jag med portionsformarna av potatisgratäng, som jag tycker är mycket smidigare att göra än en stor form, och det blir mycket trevligare att servera. Även om det kräver stora grilltallrikar för att de ska rymmas. När gratängerna var färdigbyggda och Västerbottenosten över smulad så blev det över ost. Jag tog fram Leksands goda hårda surdegsbröd Fäbodknäcke och bröt fina små bitar av det. Tog sedan det sista av smöret och blandade det med sista av Västerbottenosten och gjorde Västerbottenostsmör! Så var problemet med bröd löst.

Gratängerna i ugnen, förrätten står och småsjuder på plattan. Börjar med sallad och sedan är det klart. Gästen anländer och vi börjar avnjuta förrätten. Sedan tvärt steka på köttet, gjorde det enkelt för mig och körde på oxfile´, och korka upp rödtjutet, som i dag blev en favorit i repris  - Villa Puccini. Jag hade dock på intet vis matchat maten mot vinet utan tog bara det jag hade hemma. Det fick duga. Maten blev supergod, om jag får säga det själv!

Till efterrätt blev det mandelmusslor, köpta, som jag klickade i lemoncurd och vispad grädde samt toppade med hackade jordgubbar. Gott och enkelt. Sedan satt vi i soffan och ojade oss. Pratade skit och smuttade kaffe. En lugn kväll med god mat och gott sällskap. Vad mer behöver man?

Imorgon blir det jobb och sedan klinikfest. Måste gå och packa stuffet jag ska ha med mig så jag inte glömmer det. Få se nu, skorna är redan avlämnade på jobbet, örhängena ligger redan i väskan, överdel är struken och placerad med byxor i mitt fina klädöverdrag från Ikea. Ska åka med den på bussen i morgon - in style! Alla kommer att tro att jag bär med mig en dyrgrip. Så smink och hårgegg kvar. Sedan nästan dags för sängen hörreni!

Inga kommentarer:

Nika on Twitter