söndag, april 28, 2013

"Flower doodle in the upper-right hand corner is excellent. This horse at the bottom doesn't look anything like My Little Pony."

Vägen jag vandrat genom livet denna dag har varit kantad av blommor. Dagen började med att Susanne hörde av sig och undrade när vi skulle mötas på Trädgårdsmässan. Så jag tog bussen dit, i det fina vädret, och vi gick några varv inne på mässan. Det var inte så mycket eller stort som jag trodde att det skulle vara men det är ju roligt ändå. Sedan tog vi en fika och gick några varv till. Då träffade vi bror med familj som också vandrade runt.

När vi kände oss nöjda gick vi till blomsterkiosken och tittade lite. På väg därifrån, då Susanne skulle cykla hem, ringde jag till svägerskan och hörde om de skulle hitta på något annat kul innan de åkte hem. De skulle just fika, inne på mässan och sedan skulle de på Blomsterlandet och köpa fröer och sedan hem. Jag var så välkommen att följa med dem hem och äta. Ja, men det tackar man ju inte nej till. Så jag gick tillbaka till mässan och mötte upp dem runt fikabordet.

Inne på mässan hade jag köpt en murgröna. Bara det faktiskt. Men på Blomsterlandet köpte jag fyra stycken miniväxter. Jag är så svag för de små söta blommorna. Det är ju samma växter som de stora krukväxterna men de är ju så mycket gulligare när de är små. Dessutom är de mycket mindre hårt drivna och "håller" bättre. Jag köpte även en annan fin grön växt som jag nu inte ens kommer ihåg vad den hette. Väl vid fröhyllan hittade jag ätbara blommor och tänkte att jag skulle göra ytterligare ett försök. Vi satte dem även förra året men det hände inte mycket med de fröna. Så jag köpte tre olika påsar med blandade frön av ätbara blommor och en stor kruka med fat. Tänker att jag kan ställa ut den på balkongen när det blivit varmare. Jag har redan planerat dem, har lärt mig att det är lika bra att göra sådana saker på en gång och inte vänta, för då blir det aldrig gjort. Nu är det bara att hoppas på att det kommer upp massor av fina blommor denna gång!

Jag måste hitta nya platser för alla blommor jag har nu. Tycker egentligen att less is more men det är ju så fiiiint med gröna växter. Vill ha fler blommor som kan stå mörkt och riktigt mörkt. Till och med blommor man kan inne på toaletten där jag inte har något fönster alls.

Hemma i Obbola planterade jag och Frida hennes och Åsas fröer medan Åsa och Stefan fixade middagen. Alla hjälper till på sitt sätt...

Sedan blev det grillat med jordens alla goda tillbehör varav kålrabbigratäng är en av huvudpunkterna, jäklar så gott det är! Så nu sitter jag här hemma i soffan och ska slå på ett avsnitt av något trevligt och sedan säga natti natti inför ny arbetsvecka.

Inga kommentarer:

Nika on Twitter