torsdag, maj 02, 2013

"I heard you were opening a flower store, so I thought I'd pitch in."



Som sagt, less is more, men hur fina är inte dessa småblommor. De är ju så gulliga att man vill som köpa hem allihop. Titta vilken fin liten påse jag hade med mig hem!



Grupp ett här med helt nya växter som jag köpte idag, tillsammans med nya krukor. Gröna och en brun som var superfina. Lite gammaldags stil som jag börjat gilla av någon anledning. Kommer väl med åldern. Här kommer det nog komma något mer med tiden. Kanske någon ändå högra växt på höjden uppe på boken. Vi får väl se.



Nästa lilla grupp. Samtliga dessa borde vara tre men än så länge är de bara två för jag ville så gärna ha några här uppe på högtalaren. Dessa krukor är egentligen gröna men ser nästan gula ut med det här filtret.


Och så sista lilla gruppen med svarta krukor jag hade sedan förut. Blomman längst bak är nästan rosa. Häftig.


Det här är den fantastiskt frodigt gröna murgröna som jag köpte i helgen på trädgårdsmässan. Inget foto gör den rätta. Den är så grön och fin men blir dassig med kameran. Eller så är det jag som suger på att fota. Kan vara så också. Men fin är den!


Och titta på mina chilis! Det sprutar ju bara! Kommer att komma hur många som helst. Det verkar vara två olika sorter - två krukor med en sort och en kruka med en annan. Detta för att den första chilin som kom var rund och de som kommer hädanefter verkar vara långsmala. Ja, ja, kul är det i alla fall. Jag har på eget bevåg tagit bort lite blad från växterna. Det fanns så många stora gröna blad och jag tänkte att det är väl som det brukar vara, att bladet stjäl energi och närig så om man tar bort dem blir det mer näring över till frukterna. Testade och jag tycker att det verkar växa ändå fortare då. Ett stort plus är också att de kräver mycket mindre vatten om man tar bort några blad.


Ja, det var allt jag hade att säga om mina växter idag. Jag tror förresten att jag ska rensa ut lite växter härifrån och ställa nere i fönstret i trappen. Finns redan tre tomma ytterkrukor där som väntar på att få några växter i sig. Frågan är bara vem som ska ta hand om alla mina växter när jag åker bort i sommar. Jag tror att de måste få åka på kollo och ta semester på morsan kolonilott. Blir nog dyr hyra där med tanke på all vård och omtanke de kommer att få. 

Inga kommentarer:

Nika on Twitter