fredag, juli 21, 2006

"You got to shave before you leave the house in a dress like that... and I don't mean your legs."

Hur klär sig tjejer idag egentligen? Har ni tänkt på det? Många ser ut som prostituerade. De tycker säkert att de är väldigt sexiga, men jag kan säga er att det är ni inte. Jag såg en tjej idag som exempel. Hon hade en kjol som var av ett rätt tunt tyg i en beige nyans, den gick en liten bit över rumpan. Som överdel hade hon ett litet linne som inte täckte magen som putade ut. Skorna var moderiktiga platå/kilklacks-skor med band över foten och korksula. Sedan bar hon en liten väska i handen. Hon var ju rätt smal och brun, inte för att man behöver vara det i och för sig. Jag tycker att "vanliga" tjejer ska få ha vilka kläder de vill även om magen putar ut ibland, men detta såg inte bra ut. Det var ju inte magen jag irriterade mig på, det var liksom hela upplägget.

Jamenar, I am woman hear me roar osv osv, "tjejer vi måste höja våra röster för att höras" mm mm. Men om kjolen visar trosorna när du böjer dig fram - då är den för liten. Om du inte kan gå i platå/kilklacksskor utan att stappla fram som ett nyfött föl - ta inte på dig dessa skor då. Om linnet åker upp under brösten när du sitter ned - då är det för litet. Några tips bara...

Det är inte svårare än så!

Tro nu inte att jag inte problematiserar detta mer än att jag bara klagar. Det hemska i hela kråksången är ju att tjejer känner att de måste ta på sig dessa kläder. Hur har det blivit så här? Lite kläder är sexigt, visa så mycket skinn som möjligt. Men så är det ju inte.

Nej, men just det, jag glömde, vi har ju kommit långt, då det gäller jämställdhet, i Sverige...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, det är sant det du skriver. Visst, "riot grrrl", alla ska få se ut som de vill, visa upp den kvinnliga kroppen, blabla. Men det finns något som kallas stil!

Nika sa...

Precis! Ha på er vad ni vill men bär det med stil och flärd! Roligt att du kommenterar min blogg!

Nika on Twitter