tisdag, januari 01, 2008

"New Year's Eve! And who knows if any one of us will be alive for the next New Year!"

Så då var 2007 överstökat då. Fan vad konstigt det känns att åren bara flyger iväg. Det går så fort att man inte hinner med.

Det är ju dock inte konstigt. Året har ju bara tolv månader, tolv löner. Ändå väntar man på nästa lön som att det kom minst 20 varje år. Varje lön representerar en ny månad som är förbi. Kanske måste man ta tillvara på varje månad mer än bara sitta och dega i soffan och vänta på nästa lön.

Apropå lön så har jag just gjort klart mitt räkningsbetalningsexceldokment. Ja, alltså, vi skriver ju alltid in alla våra räkningar i ett exceldokument varje månad men detta är ett nytt dokument. Där har jag skrivit in och räknat ut exakt vilka räkningar vi har varje månad och delat summan på årets tolv månader. Till exempel betalar vi 3 600 kr till Umeå Energi varje år. Denna räkning kommer varannan månad och är då således på 600 kr. Istället för att betala 600 kr varannan månad är det ju smidigare att betala 300 kr varje månad. Dessa pengar betalar man in på ett gemensamt konto. Då finns alltid pengarna där när räkningen kommer. På detta sätt får man mycket jämnare struktur på sina utgifter och man slipper ha som jag har nu – ena månaden räkningar på 5 000 kr och andra 8 000 kr.

När man gör på detta sätt så kan man ju räkna med utgifter som kommer bara en gång per år men som man vet alltid kommer. Till exempel fordonsskatt på 1 200 kr blir alltså en hundring i månaden istället. Eller bilbesiktningen på 300 kr blir 25 kr i månaden istället. Magnus förbannade bankfack blir således en tjuga i månaden. Ja, ni kanske tycker att det låter löjligt men jag vill verkligen ha en jämnare ekonomi. Veta exakt vad jag har kvar varje månad.

Om jag gör på detta sätt har jag utgifter på 7 220 kr varje månad. Till detta ska jag spara minst 1 000 kr – så 8 220 kr fattigare blir man varje jävla månad. Och ändå har jag inga lån förutom CSN. Oj, börja inte prata om CSN. Ska jag betala av ena CSN-lånet helt med hjälp av sparpengar eller inte?! Jag kan inte bestämma mig. Det vore skönt att slippa en räkning varje månad men jag vet inte. Vi får se.

Vad har då hänt under 2007?

Ja, en hel del, tycker jag. Jag har (nästan) slutat röka. Slutat röka dagligen i alla fall. Jag har varit i Stockholm fyra gånger i år. En gång på F! Årsmöte och en gång på F! möte angående kongressen i Umeå i maj. Och på tal om F! så firade vi 2 år under 2007. Grattis till oss!

På jobbsidan har vi ju börjat jobba en massa med kirurgveckan i Umeå under 2008 så jag var till Kirurgveckan i Stockholm under 2007. Vi hade ytterligare en katastrofövning, jag har blivit avvikelseutredare, suttit med i rekryteringsgrupp för vår nya chef samt anordnat en genustemadag. Till detta har jag sökt två nya jobb jag inte fick men börjat jobba extra på My Doctor istället. Det var väl det mest väsentliga på jobbsidan tror jag.

På musiksidan har jag spelat in rap-låt (!), haft två spelningar med mitt band. Jag har varit på House of Metal, sett Jill Johnson på Aula Nordica och Mika i Stockholm.

Utbildningsmässigt har jag under 2007 gått franska-, lönesamtals-, dokumentations- och medicinsk terminologikurs. Jag har även börjat pistolskyttekurs (äntligen!).

Jag och Magnus firar 13 år som förlovade idag den 1 januari 2008. Om två veckor firar vi 14 år tillsammans. (!)


Vad kommer att hända under 2008?

Jag kommer nog att fortsätta jobba på kirurgmottagningen som vanligt. Ta på mig mer och mer arbetsuppgifter. Jag kommer att fotsätta sjunga i kirurgbandet tills de andra bandmedlemmarna blir less och vill sluta. Magnus kommer förhoppningsvis att få ett jobb och vi får lite bättre ekonomi och kanske kan åka någonstans. Fast resandet kanske inte hinns med under 2008.

Jag åker till London i februari och ser Mikakonserter x tre och lär känna massor av nya intressanta människor och få se London close-up.

Vad hoppas jag ska hända under 2008?

Magnus får jobb i London och vi flyttar dit under sommaren 2008. Jag får ett pangjobb som personal assistent på en prestigefull firma. Frida kommer och bor hos oss och börjar jobba på något coolt magasin. Jag jobbar extra som kör-/jingelsångerska på en studio i London där personalen bara ”råka” känna Mika och presenterar oss för varandra. Mika tycker att jag rockar stenhårt och anställer mig på stående fot som hans kick-ass backvocal girl from Sweden. Sedan turnerar vi världen över for years and years and years…

*sitter med händerna under hakan och stirrar drömmande ut genom fönstret*

Början av vad jag hoppas ska hända är inte så otroligt i alla fall. Ja, ja, lite, men inte som slutet.

Men 2008 kommer ju att bli året då allt händer. Japp, så är det, för jag har hört att det trettioandra året man lever är det som räknas. Det är då man blir ”upptäckt”…

Ingen sarkasm, ironi eller self-fucking-pity här inte. Livet leker.


Årets sista favoritlåt: Glen Hansard/Marketa Irglova – Into the mystic – Once Soundtrack 2007

1 kommentar:

Tintomara sa...

Gott Nytt År och lycka till med alla framtidsdrömmar/planer! Förresten, varför gifter du dig inte med Magnus? Väntar du på att Mika ska fria?

Nika on Twitter