onsdag, januari 09, 2008

"I'll order Security to shoot you if I have to!"

Akta dig, för nu skjuter jag skarpt! Första lektionen med .22:an. Skitkul, som vanligt! Vi hann ju inte skjuta så mycket denna gång. Men det är ju inte kvantiteten som räknas utan kvaliteten.

Men i början så är det ju mycket man måste lära sig te.x. kommandona - när man ska ladda, börja skjuta och sluta skjuta etc.

Men kul är det så det räcker.

Annars då?! Jo - RESAN ÄR BOKAD OCH KLAR!

Vi ska bo på detta hotell och det blev faktiskt billigt. Rent av så billigt att Louise ska ringa och höra om det verkligen stämmer. Det blev ca. 2 600 kr/person för 5 nätter - med frukost. Ja, det låter lite för bra för att vara sant för det är tydligen ett rätt fint hotell - enligt Londonstandard alltså.

Vi får väl höra snart vad Louise kommer fram till.

Sedan resan är ju ett helt annat kapitel. Oj, oj, oj, vad jag har letat och läst och jämfört. Det finns ju fyra bolag som flyger från Umeå. Nämligen Umeåflyg, Fly nordic, Sas och Malmö aviation. Malmö föll ju ganska snabbt eftersom de flyger till Bromma och även om det går så är det ju smidigast om man kommer direkt till Arlanda.

Sedan gällde det ju att jämföra flighterna ned med London-flighterna. Vid ett läge så satt jag och tänkte på att boka Fly nordic ned till Stockholm, British airways till London och sedan Sas hem från Stockholm. Men oj, så jävla tjafsigt. Detta för att jag trodde att Louise gärna ville åka British airways men det hade jag tydligen missförstått så nu blev det enklast möjliga.

Jag åker nämligen Sas hela vägen. Söndagen den 24:e februari kl 13.30 lyfter jag från Umeå och sedan vidare kl 15.15 till London. Hem åker vi 17.55 från Heathrow och sedan åker jag hem med 22.50 planet. Det blev ju bara så bra. Priset blev kring 3 600 kr och det är ju överkomligt. Hemresan från London blev en 500-hundring dyrare eftersom vi valde att åka hem vid 17.55 istället för typ 9.30. Det kändes värt det eftersom vi dagen före varit på konsert och inte har lust att stiga upp före tuppen för att hinna till flyget. Jag kan tänka mig att man den morgonen skulle utan att tänka på det betala 500 kr för att slippa stiga upp...

Nu är det gjort i alla fall! Det känns skitbra. Nu kan vi koncentrera oss på att kolla på allt vi vill göra medans vi är där. Vi kommer ju inte att hinna hälften men vi kan ju i alla fall börja prioritera lite. T.ex. så har jag kollat på biljetter till Madame Tussauds och London Eye. Man kan nämligen boka de två biljetterna tillsammans över nätet och därmed få ett väldigt överkomligt pris - ca 450 kr. Det är ju ingenting. Nackdelen är att man måste boka en specifik dag och tid och kan ju inte bara dyka upp. Men det ska väl gå.

Det är ju så roligt att planera. :-D

Lite nyheter sådär i urval var det.

Och då har jag inte ens nämnt att jag är utnämnd till kongressgeneral...

;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Nika!
Undrar om du kan hjälpa mig med en sak...jag googlade på Piteåkaka och kom då till din sida. Har du lust att lämna ut receptet? Blev bjuden på en kaka för ett tag sedan som tydligen hette så o bad ej om receptet. Det var en slags sockerkaka i långpanna med nåt gojsigt ovanpå. Så god!
Tacksam om du vill hjälpa mig!

Nika sa...

Självklart hjälper jag till!

Piteåkakan (även kallad Mjuk havrekaka)

3 dl mjölk
100 gr smält margarin
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
2,5 dl strösocker

Glasyr
200 gr margarin smälts och kokas upp med
2 dl strösocker
6 tsk kanel och
3 dl havregryn

Häll smeten i en smord långpanna. Häll glasyren över smeten så det blir jämt fördelat över hela kakan. Det blir små högar lite här och där också som sjunker in i kakan, men det är bara gott.

Grädda i mitten av ugnen, 225 grader i 15 minuter.

Anonym sa...

Tack!

Det låter som den kakan jag blev bjuden på, nu skall här bakas!

...tänk vad bra det är med internet ändå :-)

Nika on Twitter