torsdag, augusti 03, 2006

Restaurangtips!

Igår var vi och åt på en ny restaurang. Ja, inte ny för Umeå men ny för oss. Thaiköket på Sandbacka. Mycket gott!

Det var så roligt när vi kom dit. Tjejen som stod i kassan talade inte svenska och bara lite engelska. Men kocken, en äldre kvinna, sa att det var bara att sätta sig ned. När vi väl satte oss vid bordet så sa Magnus: "Känner du inte igen kocken och servitrisen - och möblerna...det är ju från Thai - restaurangen som tidigare låg under Blå Kök och Bar?! Ja, för fan, det var det. Den restaurangen älskade ju vi, och nu ligger den här. Ja, inte själva restaurangen förstås men det viktigaste - kocken.

Min mat var helt perfekt men det var lite sämre för Magnus, men det spelar ingen roll, vi kommer att fara dit många gånger till ändå...

Till förrätt tog jag Tom kha gai - Cocos och limesoppa med kyckling och grönsaker i cocos för 45 kr. Sanslöst god! Jag brukar själv laga en Cocos och limesoppa med kyckling men hallå?! Är man fullfjädrad thailändsk kock? Nej, skulle inte tro det. Jag försökte lista ut ingredienserna men det gick dåligt...citrongräs och ingefära och något annat som vi inte visste vad det var. Vi får nog åka dit flera gånger och kanske tom köpa med oss lite och laga själv, för tydligen säljer de livsmedel också.

I alla fall så åt magnus Pho-pia thot - Thailändska vårrullar för 40 kr - till förrätt. De var goda men lite kalla i mitten, alltså inte riktigt uppvärmda. Till varmrätt åt vi båda stekta nudlar med kyckling. Stor portion och mycket gott!

Vi fick inte maten samtidigt så det måste man tänka på, att är man många kanske några får vänta. Det finns ju bara en kock och hon gör alla portioner för sig så att säga. Jag kan i alla fall varmt rekommendera den!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men sluuuta, nu gör du mig hungrig!

Nika sa...

Jag just haft lunch annars skulle det vara olidligt. Jag tänkter på den där kycklingsoppan, mums!

Nika on Twitter